Lepas Kahwin Je Suami Buat Surprise. Dan Terjadi “SESUATU” Buat Ramai TERKEJUT

Lepas Kahwin Je Suami Buat Surprise. Dan Terjadi “SESUATU” Buat Ramai TERKEJUT | Saya Luv Islam – Nama aku Dayah. Aku baru kahwin, simple je kenduri kami, tapi lepas kahwin je suami buat surprise. Dan terjadi “sesuatu” yang telah mengubah hidup aku. Ramai kawan-kawan terkejut bila tau.

PAKAI SPEK SEJAK UMUR 7 TAHUN

Terima kasih admin sebab approve cerita aku ni. Nama aku Dayah. Baru je kahwin. Kerja di Kedah. Dan memang asal dari Kedah pun. Alhamdulillah rezeki. Dan baru-baru ni lagi bertambah rezeki aku bernikah. Suami pun orang Kedah. Kira original 100% Kedah la famili aku ni hehe.

Sebelum aku cerita tentang apa yang terjadi lepas kahwin, aku kena cerita sedikit tentang masa kecik-kecik aku dulu. Penting sebab kena mengena. Huhu. Aku sejak umur 7 tahun lagi dah pakai spek mata. Aah darjah satu dah pakai spek.

Kawan-kawan selalu panggil aku prof la burung hantu la dan macam-macam lagi. Mula-mula tu sedih la tapi lama-lama ok je. Hati kering dah part ni. Pastu lagi tak best pasal pakai spek ni, hampir semua jenis sukan aku tak boleh nak join. Sedih weh. Aku minat gila main bola jaring dan teringin nak wakil sekolah tapi apakan daya. Asyik-asyik tak dapat je masa ujian pemilihan tu.

Tapi takde la semua negatif pasal pakai spek ni. Ada gak part positif. Oleh sebab aku tak dapat nak join sukan, aku banyak join mende lain. Contoh aku dapat wakil sekolah dalam nasyid, catur, pertandingan bercerita, kuiz dan seangkatan dengannya.

Dan entah kenapa, benda-benda dari sekolah rendah ni la jadi pencetus motivasi untuk aku rajin belajar dan lepas tamat buat master, alhamdulillah aku dapat kerja. Bukan senang nak dapat kerja sekarang ni tau. Masuk tahun ni, dah 5 tahun aku bekerja dalam bidang profesional.

RAWATAN LASIK YANG BARU AKU TAU

Okay, panjang tak mukadimah. Sekarang baru nak mula cerita apa yang jadi lepas aku kahwin. Cerita ni begini, walau dah lama pakai spek, memang cita-cita aku untuk tak mahu pakai spek dah. Pakai kontek lense sangat leceh. Siapa yang pernah pakai mesti faham. Dan nak dijadikan cerita, aku baru tau yang rabun jauh ni boleh dirawat. Kampung gila tak aku?

Tu pun sebab ada satu hari tu aku layan FB aku ternampak pasal iklan rawatan LASIK untuk rawat rabun jauh. Terus aku survey harga mana yang berpatutan. Satu klinik tu aku survey, memang popular di KL dan dikenali ramai tapi harga RM8k+ .

Pastu ada satu klinik lain pulak area KL jugak, murah RM3k je tapi tu kalau mata tak ada masalah. Kalau ada masalah (keberangkalian tak da masalah tu sangat tinggi), mau cecah RM6k+ juga. Campur dengan kos pengangkutan ke KL dan hotel lagi, memang tak munasabah la pulak.

Jadi kebetulan ada nampak iklan di FB juga tentang Pusat Pakar Mata Razak di Sungai Petani, satu-satunya tempat yang buat rawatan LASIK di Kedah. Harga RM5500 untuk semua jenis mata. Walau harga tu memang dalam bajet aku, tapi still masih keberatan sebelum suami yang baru kahwin ni buat surprise.

SUAMI BUAT SURPRISE BUAT AKU TERKEJUT

“Ayang buat la rawatan LASIK tu, abang tanggung separuh kos rawatan tu”

Waaaa memang tak sangka suami boleh pulak buat kejutan macam ni. Walau tak subsidi penuh (patutnya terus full la kan, baru romantik hehe), aku tetap bersyukur. Jadi lepas dapat offer macam ni dari encik suami, terus bersemangat la nak buat LASIK.

So bila dah komfem, aku dan suami terus buat appointment dengan Puan Zahirah (boleh whatsapp http://ift.tt/2DYopCS), staf di Pusat Pakar Mata Abdul Razak untuk pre-surgery terus (sebab memang betul-betul nak buat dah kan huhu).

PROSEDUR RAWATAN LASIK

Aku sampai klinik ni pagi2 Jumaat tu..Ramai giler org..Puan Zahirah yg buat check up. Dia check mata macam kedai spek mata selalu buat tu..pastu dia check guna mesin utk tengok ketebalan kornea mata. Pastu part yg aku rasa mcm nak gelak, dia masukkan mcm kertas litmus kat kelopak mata aku. Katanya nak cek kuantiti ayaq mata 😂😂😂 . Sedar tak sedar dekat sejam gak check-up yang ni.

Pastu dia titik ubat dalam mata nak bagi kembang anak mata la kot. Memang rasa pelik semacam ja mata. Tengokk jauh boleh nampak tapi nak baca tepon dah tak boleh. Sebab tak nampak tulisan. Sebab tu time mai check up ni mereka pesan minta bawa peneman sebab tak boleh nak drive balik nanti.

Ubat tu punya effect 6 jam jugak dia kata. 15 minit kemudian, baru masuk semula dlm bilik dia. Then skali lagi dia check mcm kedai spek mata tu. means double check la. Time mata tak kembang dan time mata kembang. Huhu. Dah setel, tuggu doc panggil pulak.

Doc kat klinik ni nama Dr Razak. Very nice person. Time giliran kami masuk, doc check mata kami guna mesin dia plak..dia scan mata kami sampai ke dalam, urat saraf, ligamen, retina bagai..(aku rasa la.hahaha)

Pendek cerita, lepas semua proses tu, kira mata aku ni sesuai la untuk buat rawatan rabun jauh teknologi LASIK ni. Aku nak cepat-cepat buat rawatan ni. Bukan apa. Sebab takut tiba-tiba berubah fikiran pulak tak jadi buat hehe. Alhamdulillah dipermudahkan beberapa hari kemudian aku pergi balik klinik tu. Tapi kali ni untuk rawatan LASIK mata. Cuak woooo.

NIKMAT ALLAH YANG TAK TERNILAI

Masuk bilik bedah tu, doktor minta tengok satu tampalan di dinding. Memang aku tak nampak apa-apa huhu. Lepas baring kat katil, mata kiri ditutup, mata kanan dibubuh macam pelekat untuk bagi mata terbukak sentiasa. Kira mula dengan mata kanan dulu la ni.

Doktor curah air sejuk (sebab aku rasa sejuk huhu) kat mata. Doktor suruh mata fokus kat 1 titik sahaja iaitu cahaya merah kat tengah. Lepas tu staf ada sebut 20% 40% 50% sampai la 100%. Pastu doktor cakap mata kanan siap.

Lepas tu doktor buat mata belah kiri pulak. Sama prosedurnya. Selesai bedah LASIK dua belah mata, doktor minta baca balik tampalan di dinding. Yang ni aku nak tergelak, nak nangis pun ada. Tampalan di dinding tu berbunyi, “TAHNIAH ANDA TELAH BERJAYA”.

Alhamdulillah. Ini lah serba sedikit pengalaman aku buat rawat rabun jauh dengan teknologi LASIK. Memang sangat berbaloi. Ramai gak kawan-kawan tanya kenapa tak pakai spek dah. Terkejut gak depa bila tau ada rawatan rabun jauh ni. Huhu.

Kalau korang teringin nak buat rawatan LASIK, boleh hubungi Puan Zahirah >> www.wasap.my/60124358181, call 04-440 4368 / 012-435 8181 atau boleh singgah di page FB mereka untuk maklumat lanjut https://www.facebook.com/pusatpakarmata.lasikabdulrazak/



The post Lepas Kahwin Je Suami Buat Surprise. Dan Terjadi “SESUATU” Buat Ramai TERKEJUT appeared first on SAYALUVISLAM.



Sumber : sayaluvislam
loading...
loading...
Share on Google Plus

About Unknown

    Blogger Comment
    Facebook Comment
LIKE,SHARE PAGE DAN KLIK (X) UNTUK BACA Button Close