Saya tetap semangat nak meniaga walaupun saya orang kurang upaya


SEMANGAT: Seorang pemuda dari kota bharu dalam kekurangan dari segi fizikal, tetapi masih semangat untuk mencari rezeki  walaupun dalam keadaan kekurangan pada tangan tapi masih berusaha untuk membuat kerja dengan usaha yang tinggi.

Nama beliau Muhd Shahir Azmi baru berumur 22, tapi mengalami kecacatan pada kedua-dua tangannya dari paras siku sejak lahir dan beliau bercerita sebelum ini sudah banyak tempat dia cuba minta untuk bekerja tetapi semua nya tidak mahu ambil beliau untuk bekerja.

Penuntut Ijazah Sarjana Muda Pengurusan Polisi dan Sekitaran Sosial berkata, beliau tidak rasa cepat mengalah untuk mencari pekerjaan lain untuk pendapatan duit tambahan untuk menampung pengajiannya di Universiti Malaysia Terengganu (UMT).

“beliau berkata Saya tak boleh duduk diam tanpa usaha apa-apa kerja dan tidak menjadikan keadaan fizikal sebagai alasan untuk terus mengharapkan ibu dan ayah.

“Setiap kali cuti semester, saya memanfaatkan masa yang ada kira-kira dua bulan untuk mencari wang dengan melakukan pelbagai kerja sambilan seperti menjual burger dan pisang goreng,” katanya ketika di temui di Kampung Telipot, di sini.

Beliau adalah anak nombor tiga selain lima beradik yang lain, ayahnya, Azmi Mat Noor, 54, yang bekerja untuk tenaga pengajar di Institut Latihan Perindustrian Pengkalan Chepa, mengirim wang kepadanya namun dia lebih selesa mencari wang sendiri dan hidup berdikari.

“Dia selalu  memanfaatkan cuti semester bermula Jun lalu, saya bekerja di gerai pisang goreng milik saudara di Kampung Telipot bermula jam 11 pagi hingga 6.30 petang.

“Keadaan bayaran yang diperoleh, bolehlah saya gunakan untuk menampung perbelanjaan saya pada cuti baru ini,”

Beliau berkata, sudah habis belajar pengajian nanti, dia cuba usaha harapan tinggi untuk berubah hidup ke masa depan  yang cerah walaupun saya orang kurang upaya.

Sumber Harian Metro

Sumber : kaki share
loading...
loading...
Share on Google Plus

About Unknown

    Blogger Comment
    Facebook Comment
LIKE,SHARE PAGE DAN KLIK (X) UNTUK BACA Button Close