Pesanan Dari Da'i Wan Mengenai Kematian Ini Buat Kita Semua Tersentuh Dan Sedekah Al-Fatihah Kepada Mereka Yang Telah Pergi


Setiap yang bernyawa pasti akan mati. Namun, kita tidak tahu bilakah masanya cuma yang penting adalah mempersiapkan diri dengan memperbanyakkan amalan untuk bekalan kita di akhirat nanti.

Setelah meninggal dunia maka terputus semua urusan kita di dunia melainkan tiga perkara. Menurut Sabda Nabi Muhammad SAW “apabila mati seseorang anak adam itu, maka akan terhenti segala amalanya kecuali 3 perkara iaitu sedakah jariah, ilmu yang memberi guna, doa anak–anak yang soleh”.


Perkongsian dari Da'i Wan menerusi laman mikro Twitter @wandazrin mengenai kematian ini membuatkan ramai netizen tersentuh. Oleh itu, sebelum membuat perkara yang buruk sama ada dilihat orang ataupun tidak ingatlah ahli-ahli keluarga kita yang telah pergi dulu menemui Ilahi. Semoga perkongsian ini dapat memberi sedikit pedoman untuk kita. 


"Orang yang dah meninggal dunia, kalau arwah ialah ahli keluarga kita, arwah dapat lihat amalan kita". Ya, contoh arwah ayah dan ibu kita. Arwah2 yang diperlihatkan ni ialah khas 'Ahli keluarga' kita shj. Diaorang akan lihat amalan anak-anak diaorang. Diaorang lihat semua tu dari kubur tau. Ya, kubur mereka sendiri.

Hadis riwayat ahmad & at tayalusi, dalam kitab Jalaluddin Suyuti , ziarah alam barzakh. Dari Anas Ibn Malik, Nabi bersabda: Sesungguhnya amalan2 kalian diperlihatkan kepada ahli keluarga kaum kerabat masing2. Dari Jabir Ibn Abdullah, Nabi bersabda: 'Sama macam kat, cuma atas kali ni dibahagian hujung Nabi sebut,mereka diperlihatkan dari dalam 'Kubur'.

Cuma ada 2 perkara kat sini yang saya nak beritahu: 1. Saat mereka ni diperlihatkan dengan perbuatan2 anak2 dan cucu2 mereka. Kalau kita buat-benda2 baik lah kan, diorang akan senang hati, gembira sangat. Tapi kalau anak-anak mereka buat jahat, mereka tak habis2 berdoa dekat Allah swt: 'Jangan matikan mereka selagi mereka belum kembali berbuat taat kepada-Mu'.

Allahu rabbi. Lepas saya tahu ni, saya dapat expect, mungkin mereka tak nak kita rasa apa yang mereka tengah rasa sekarangv"Azab kubur". But saya nak tambah dalam kitab Nawadir Usul, ad hadith riwayat at Tarmizi. Nabi sebut: Perbuatan baik buruk kita ni akan diperlihatkan pada hari isnin & khamis, tapi utk ibu ayah kita is on 'Friday'.

Jadi ada 2 perkara saya nak semua at least ambil penting.

1. Jangan main-main dengan perbuatan buruk yang kita nak buat saat orang tak nampak. Ada roh arwah ahli keluarga boleh lihat tau. Mereka dapat tonton apa yang anak2 mereka tengah buat sekarang.

2. Kalau kita buat baik, wajah mereka berseri-seri gembira sangat. Kalau kita tak buat benda baik, mereka doakan kita sebab-sebab mereka dh tahu keadaan kat sana macam mana. Mereka x nak kita jd atau rasa apa yang mereka rasa kini atau jadi macam mereka dekat kubur. Allahu

Wallahu a'lam. Jadilah org yang baik luar dan dalam. Jaga amalan, tingkah laku masing2 sebab ia akan diperlihatkan dekat arwah ayah & ibu kita. Tok Wan & Opah juga, ahli keluarga kaum kerabat kita. Ini, inilah semua yang dipertontonakan akan amalan2 anak2 cucu2 mereka sekarang ni jugak. - www.kakishare.my
___________________________
Jom tengok rancangan baru Siakap Keli x Kaki Share iaitu Akak Travel tonton video best ni :



Sumber : kaki share
loading...
loading...
Share on Google Plus

About Unknown

    Blogger Comment
    Facebook Comment
LIKE,SHARE PAGE DAN KLIK (X) UNTUK BACA Button Close