Kumpul Duit Rokok Lebih Setahun, Akhirnya Boleh Beli Motorsikal Secara Tunai!


Semua orang tahu merokok boleh merbahayakan kesihatan namun statistik penghisap rokok semakin meningkat dari tahun ke tahun.

Lebih menghairankan lagi, ramai yang sedar kebanyakan penyakit berkaitan merokok adalah pembunuh nombor satu di negara ini yang menyebabkan kira-kira 10,000 rakyat Malaysia meninggal dunia setiap tahun.

Mengikut statistik Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM), dianggarkan 100,000 rakyat Malaysia mati setiap tahun di sebabkan penyakit yang berkaitan dengan tabiat merokok.

Bercerita mengenai rokok, kisah menarik ini mungkin boleh dijadikan teladan dan inspirasi buat semua perokok yang ingin berhenti merokok. Seorang wanita Indonesia, Dita Sari Wootekh telah mendapat perhatian ramai netizen di negara jiran selepas dia memuatnaik gambar yang menunjukkan sejumlah wang terkumpul hasil duit rokok suaminya.

Difahamkan, suaminya mula berhenti merokok sejak November 2015 lalu. Wang yang sepatutnya digunakan untuk membeli produk tembakau itu telah disimpan setiap hari membolehkan selepas setahun enam bulan mereka telah berjaya membeli sebuah motosikal baru secara tunai.

“Sejujurnya saya ketika itu juga tidak yakin dia mampu berbuat demikian, namun tetap memberi sokongan.


“Dia memilih sendiri berbuat demikian, bukan kerana dipaksa atau dilarang sesiapa. Alasannya kerana mahu hidup sihat.

“Untuk menunjukkan komitmennya, suami saya mengubah bekas akuarium di rumah kami untuk menjadi tabung yang dilabel ‘Power of 20 rb’.

“Setiap hari dia memasukkan 20 rb Rupiah (RM6.40) iaitu jumlah sepatutnya dibayar untuk rokok dan selepas setahun setengah, dia melihat isi ‘tabung’ itu - tidak perlu dinyatakan jumlah dikumpulkan, tetapi cukuplah untuk membeli sebuah motosikal,” katanya.

Jesteru, di bulan Ramadan yang mulia ini marilah menanam azam baru untuk katakan tidak kepada merokok. Kumpul duit dan lihat berapakah hasil wang tabung rokok yang anda akan dapat dalam masa setahun dari sekarang. Apa tunggu lagi! 



Sumber : kaki share
loading...
loading...
Share on Google Plus

About Unknown

    Blogger Comment
    Facebook Comment
LIKE,SHARE PAGE DAN KLIK (X) UNTUK BACA Button Close